MNAHA Collections Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Exposition Kutter du 9 au 31 janvier 1946

Access restriction

download_restricted

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Metadata

fullscreen: Exposition Kutter du 9 au 31 janvier 1946

Monograph

Structure type:
Monograph
Title:
Exposition Kutter du 9 au 31 janvier 1946
Author:
Meyers, Joseph
Schmitt, Georges
Muller, Joseph-Emile
Publication year:
1946
Place of publication:
Luxembourg
Description:
Art luxembourgeois

Chapter

Title:
Introduction

Contents

Table of contents

  • Exposition Kutter du 9 au 31 janvier 1946
  • Portrait de l'artiste (1919)
  • Avant-propos
  • Avertissement
  • Introduction
  • Catalogue
  • Peintures à l'huile
  • Pastels
  • Gouaches et dessins
  • Illustrations
  • Portrait de femme (1942)
  • Nature morte (1925)
  • L'homme au doigt coupé (1930)
  • Fleurs (vers 1934)
  • Paysage de neige (vers 1936)
  • Clown (1936)
  • Le cheval de bois (1937)
  • Paysage hollandais (1938/39)
  • Index des prêteurs

Full text

18 EXPOSITION KUTTER 
Cela veut dire que son oeuvre a de l'affinité aussi 
bien avec la peinture française qu'avec les peintures fla- 
mandes et allemandes, mais qu’elle ne s'écarte pas moins 
de l’une que de l’autre. Elle possède une originalité forte- 
ment accusée. Comparez Kutter à Vlaminck et vous remar- 
querez que même au moment où une certaine influence 
de celui-ci était indéniable, sa personnalité propre s'affirme 
déjà avec vigueur. Il se distingue aussi nettement de 
Rouault ou de Permeke, desquels les critiques l'ont par- 
fois rapproché, quoiqu'il soit de leur famille et se range 
de leur côté du moment qu’on le confronte avec Matisse 
ou Picasso. 
Il a une voix forte, imposante, pathétique. Il vous 
subjugue, vous emporte — vous choque peut-être, mais 
jamais il ne vous laisse indifférent. 
Né à Luxembourg le 12 décembre 1894, il étudia, 
après avoir fréquenté ici l'Ecole d’Artisans, aux Ecoles des 
Arts décoratifs de Strasbourg et de Munich (1911 à 1914), 
puis à l’Académie des Beaux-Arts de Munich (1918). 
Quand il quitta l’Académie, il était déjà un peintre 
réputé. Il vendait tout ce qu'il peignait. Et il peignait, 
dans le genre réaliste de Leibl, avec une grande facilité. 
Mais cela justement lui donna à réfléchir: ne faisait-il 
pas fausse route? Quand en 1919 il découvrit la peinture 
moderne, il en fut persuadé. Et avec enthousiasme il 
L 
ad
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text Mirador

This page

ALTO TEI Full text Mirador

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

DFG-Viewer Mirador

Cite

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How many letters is "Goobi"?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.